Proces zakończył się sukcesem. Jako agencja nie tylko pozyskaliśmy kandydata z bogatym doświadczeniem oraz wysokimi kwalifikacjami, ale także wpisującego się w poszukiwany profil osobowości. Jako ciekawostkę mogę zaznaczyć, iż profil (jak i ostatecznie osobowość zatrudnionej osoby) była odmienna względem dotychczas zatrudnionych menedżerów, co spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony zamawiającego. Dla którego w tym miejscu należy również oddać uznanie, gdyż nie każdy lider dla dobra organizacji jest gotów zmienić swój styl pracy względem celów firmy oraz nowego kluczowego pracownika.
Autor: Krzysztof Zięba
Na potrzeby artykułu pewne informacje zostały zmienione lub uogólnione, tak by zachować poufność osób, które brały udział w omawianym procesie.
Ecommerce Manager to ważne stanowisko, szczególnie w sytuacji, gdy ostatnich dwóch kandydatów nie spełniło oczekiwań, a firma jest w momencie dynamicznego wzrostu i ekspansji na rynki zagraniczne. W omawianym przypadku warto podkreślić perspektywę podzespołów, które w ostatnim czasie nauczyły się funkcjonować w sytuacji, gdzie kierunek oraz forma działań dynamicznie się zmieniała z roku na rok, a rozwiązywanie bieżących problemów i wzajemna pomoc były fundamentem, który pozwoli utrzymać firmie płynność. Na potrzeby case study uproszę opis zaznaczając, iż sytuacja firmy oraz zespołu, a zarazem charakterystyka zlecenia wymagała zrekrutowania nie tylko specjalisty z branży ecommerce, ale również świadomego lidera z doświadczeniem, który szybko odnajdzie się w bieżącej sytuacji i zbuduje autorytet wśród zespołu, a także u właściciela firmy, który planował w perspektywie roku przekazać jej prowadzenie i otworzyć nowy oddział na innym kontynencie.
Gdy klasyczna formuła rekrutacji zawodzi, wtedy sprawdza się formuła celowanej rekrutacji, w ramach której na bazie briefu rekrutacyjnego oraz testów wspomagających proces, jako agencja tworzymy do zakresu obowiązków - względem danego stanowiska - dedykowany profil osobowości w oparciu o zestaw wiodących cech osobowości. Biorąc pod uwagę sytuację organizacji, zakres obowiązków, profil osobowości właściciela oraz profil kluczowej osoby do współpracy dla nowego ecommerce managera zdefiniowaliśmy poszukiwany profil. Stawiając na zestaw wiodących cech z rysów:
Sumiennego: osoby z wiodącym zestawem cech rysu Sumiennego zrobią wiele, by osiągnąć oczekiwany standard względem działań za które odpowiadają. Do tego zazwyczaj świetnie planują, są dokładne i szczegółowe. Przy odpowiedniej konstelacji m.in. z grupą cech z rysu Wizjonerskiego czy Władczego potrafią zjednoczyć zespół wokół celów oraz określonych norm.
Wizjonerskiego: wspomniana już grupa cech z rysu Wizjonerskiego to naturalna przewaga w aspekcie przewodzenia i zarządzania. Osoby wizjonerskie są ambitne, ukierunkowane na rozwój, cel. Umieją dostrzec potencjał w członkach swoich zespołów i osadzić ich tak w działaniach, by każdy mógł się rozwijać. Te cechy ułatwiają również zrozumienie wizji do jakiej dąży organizacja oraz umiejętności zainspirowania innych wokół celu.
Ecommerce manager to również ktoś kto powinien być kreatywny i umie się odnaleźć w dynamicznie zmieniającym się świecie nowych technologii. Dlatego dedykowany profil został oparty również o wiodący zestaw cech z rysu:
Niezwyczajnego: ta grupa cech predysponuje do już wspomnianych kreatywnych rozwiązań. Osoby z wiodącym zestawem cech z rysu niezwyczajnego to świetni obserwatorzy, umiejący stworzyć oryginalne rozwiązanie, którego jak mało kto umieją również obronić, ze względu na zazwyczaj stabilną samoocenę i poczucie wartości.
Samotniczego: Osoby z silnym nasileniem cech z tej grupy posiadają głęboki intelektualny wgląd w naturę rzeczy i obszary za jakie odpowiadają. Dodatkowo to realiści twardo stąpający po ziemi - co stanowi świetną równowagę do cech z rysu wizjonerskiego czy niezwyczajnego - te cechy sprawiają, że ktoś może mieć tendencje do tworzenia, aż za dużych wizji czy nawet fantazjowania. Osoby z wiodącą grupą cech z rysu samotniczego to "analitycy" lubiący i tworzący rozwiązania technologiczne. To co do nich trafia to statystyki, dane, w przeciwieństwie do argumentów emocjonalnych, co pozwala im zachować "chłodną" głowę w trudnych sytuacjach.
Oddanego: jak sama nazwa tej grupy cech wskazuje, osoby posiadające w swojej osobowości silniej rozwinięte cechy rysu Oddanego to świetni towarzysze, ale również team playerzy. Naturalnie dostrzegający potrzeby oraz emocje innych. Przy wcześniej wspomnianych grupach cech ukierunkowanych na dane, działanie w oparciu o silny autorytet wewnętrzny ta grupa cech to świetne uzupełnienie, pozwalające budować autentyczne relacje z ludźmi w miejscu pracy, by w drodze po cele zauważać ludzkie potrzeby i perspektywę zespołu.
Dla tych z Was którzy czytają o rysach osobowości pierwszy raz zaznaczę, że każdy człowiek jest wypadkową czternastu grup cech osobowości, na potrzeby artykułu opisuję, jedynie wybrane grupy cech istotne dla poszukiwanego profilu.
Standardowo, jak to w naszych procesach bywa, po zrealizowaniu brifu rekrutacyjnego, który pozwolił stworzyć dedykowany profil kandydata oraz doprecyzować treść ogłoszenia przeszliśmy do działań mających na celu pozyskanie kluczowych kandydatów. Na potrzeby tej rekrutacji były to zarówno: - pozyskiwanie CV za pomocą portali - pasywne pozyskiwanie klientów i direct search - aktywne pozyskiwanie klientów. Łącznie w procesie przeprowadziliśmy screening 139 CV.
W I etapie tzn. około 45 minutowych rozmów wzięło udział 5 kandydatów/ek. W II etapie tzn. rozmów trwających około 75-90 minut prowadzonych zarówno przez rekrutera, jak i przedstawiciela firmy wzięły udział 4 osoby. Zaznaczę, iż na drugim etapie kandydaci i kandydatki wykonywali test osobowości oraz w trakcie rozmowy weryfikowaliśmy spójność przedstawionych wyników z tym, co prezentowali kandydaci/ki.
III etap to rozmowy w siedzibie firmy mające na celu zapoznać kandydata/kę bliżej z firmą. Na tym etapie kandydat/ka wykonywali również dedykowane zadanie rekrutacyjne.
Na bazie wymienionych trzech etapów kandydaci zbierali punkty, które były brane pod uwagę przy ostatecznej decyzji i omawianiu profilu kluczowych kandydatów/ek z perspektywy zamawiającego.
W tym miejscu należy podkreślić, iż klient był mile zaskoczony wsparciem, jakie uzyskał w procesie onboardingu co pozwoliło efektywnie wykorzystać pierwsze trzy miesiące pracy nowego członka zespołu. W skład wsparcia na etapie onboardingu wchodziły m.in.: sesje indywidualne (zarówno dla nowego pracownika, jak i przełożonego), wsparcie w zaprojektowaniu harmonogramu wdrożenia wraz ze zdefiniowaniem mierzalnych celów pozwalających określić efektywność wdrożenia.
Copyright © 2025 | Polityka prywatności